Бум на вноса на електрически и хибридни автомобили у нас

Времето в България- 19 декември 2022 г.

Ще духа слаб до умерен вятър от североизток. Минималните температури ще бъдат между минус 2° и 3°, в североизточните райони малко по-ниски,...

Токио бележи сериозен растеж, Уолстрийт закри разнопосочно

Фондовата борса в Токио закри днешната си сесия с растеж, като акциите затвориха седма поредна седмица в зелено, но инвеститорите все пак...

Иво Инджев: Електоратите на „Възраждане“ и новата партия на Янев са едни и същи

"Ако има хора, които подкрепят един агресор у нас, те вече не могат да се наричат и русофили. Несравнима е България с...

Предупреждение за дъжд и силен вятър в почти цялата страна

Жълт код за дъжд е обявен за областите Монтана, Враца, София - област, Ловеч, Перник, Кюстендил, Смолян, Кърджали, Хасково, Търгавоще, Ямбол, Сливен,...

Времето в България: Виелици и сняг почти в цялата страна

На 4 февруари над страната ще преобладава облачно и ветровито време. На много места в Северна България и планините...

Те са тихи, удобни, екологични и икономични. Доколко подбудите на българите да се сдобият с електромобил произтичат от стремеж към опазване на околната среда или са по-скоро финансови, не е ясно. Но едно е сигурно – те все повече се ориентират към зелената мобилност. Една на всеки 100 коли у нас е изцяло електрически или хибридно задвижвана. Интересът е толкова голям, че напоследък се заговори за истински бум в търсенето. По данни на МВР, за една година покупките на електрически автомобили са скочили с 82 процента и сега по пътищата на България се движат 4614 коли изцяло на ток, заедно с още към 25 хиляди хибридни автомобили, чийто внос пък се е увеличил с 58%. В момента, ако човек иска да придобие возило на ток, ще трябва да почака до Нова година – складовете са изпразнени, съобщават от Индустриален клъстер „Електромобили“.

Условията за ползване на ековозила постоянно се подобряват. Зарядните станции в страната са около 650, появяват нови и нови. Освен това, може да заредите електромобила в гаража си за по-малко от 2-2,50 лв., като с едно зареждане за тази сума ще изминете поне 100 километра.

Все по-актуални стават и споделените електромобили. Калин Цвятков, студент в СУ „Климент Охридски“, и неговите приятели редовно се придвижват из София с електрическа кола под наем. Отключването става чрез специално приложение за смартфон. Според Калин с нея шофирането из града е много удобно – тези коли са леки и пъргави, с тях лесно и бързо стигаш до всяка точка и можеш да паркираш в центъра, без да плащаш за зони. И още:

„По-евтино е от това да си вземеш такси, може би наполовина, а и е по-бързо. Ти си познаваш пътя, не се налага да обясняваш адреса на шофьор. Но все пак трябва да си предпазлив, защото ако я удариш, ще има проблем. Трябва и да провериш дали всичко е на място, дали кабелът за зареждане е наличен и функционира и пр. Това е отговорност. В София е много лесно да се придвижваш така. Но си има правила, например в някои квартали не можеш да паркираш безплатно на друго място, освен на зарядна станция. Идеята е човек като се прибира вкъщи, да остави возилото да се зареди за следващия ползвател.“

Европа се готви окончателно да се раздели с двигателя с вътрешно горене. Очаква се това да стане до 2030 г., като за целта вече се отделят сериозни средства за преки финансови стимули на гражданите. У нас, при покупка на нов електромобил, собствениците не ползват отстъпка от ДДС, но пък са освободени от местен данък.

Зелените возила обаче все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните. Но на фона на постоянно падащите им цени и рязкото поскъпване на колите с вътрешно горене, екоавтомобилите вече не се възприемат като лукс или прищявка.

За Калин и колегите му обаче, бъдещето е в споделените електромобили. „Аз нямам личен автомобил – това е свързано с много разходи – трябва да се сменят части, да плащаш за гориво, да отделяш средства за застраховки, винетки и т.н. По-изгодно ми е да си наема кола на електричество“ – обяснява Калин добавя:

„Смятам, че хората трябва да спрат да използват лични автомобили и да изберат електромобили, които да са общи, като ги използват само когато им трябва. През останалото време да се ползват други начини на превоз – влакове и въобще обществен превоз. Защото това е най-екологичното решение. Основната ни цел през това десетилетие е да намалим въглеродния си отпечатък, натам трябва да вървим!“ – каза в заключение Калин Цвятков.

Източник: БНР

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ

Токио и Уолстрийт светят в зелено след намаляването на банковите проблеми

Фондовата борса в Токио закри днешната си сесия, последна за финансовата 2022 г. в Япония, с растеж, като настроенията на инвеститорите се...

Природният газ в Европа поскъпна минимално тази сутрин. На „Газов Хъб Балкан“ цената за днес е с близо 3 процента по-ниска

Цената на природния газ в Европа се повиши с 0,74 процента към 9:46 часа българско време спрямо котировките при затварянето на борсата...

Еврото се задържа над 1,08 долара

Курсът на еврото и днес остава над прага от 1,08 долара, съобщиха германски финансови издания. В междубанковата търговия във...

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ

Природният газ в Европа поскъпна минимално тази сутрин. На „Газов Хъб Балкан“ цената за днес е с близо 3 процента по-ниска

Цената на природния газ в Европа се повиши с 0,74 процента към 9:46 часа българско време спрямо котировките при затварянето на борсата...

Еврото се задържа над 1,08 долара

Курсът на еврото и днес остава над прага от 1,08 долара, съобщиха германски финансови издания. В междубанковата търговия във...

Времето в България: Слънцето се показва, температурите се повишават

Времето в България на 30 март ще бъде предимно слънчево, съобщават от НИМХ в своята прогноза. По-значителни увеличения на...