ените на новите автомобили се увеличават, а производители използват фини начини, за да ги повишат, показват данните от ново проучване на автомобилния пазар в Европа.
Лоши новини за купувачите на нови автомобили в Европа
Всеки, който планира да си купи нова кола в сегашния период на икономическа несигурност, трябва да се подготви за непредвидени разходи, прогнозират авторите на проучване, направено под ръководството на германския автомобилен експерт Фердинанд Дюденхофер.
Немалко потенциални купувачи са били информирани, че трябва да са готови да платят повече за новите автомобили, които възнамеряват да закупят, пише ДПА.
„Фиат“ (Fiat) и Бе Ем Ве (BMW), например, спряха продажбите на евтини базови варианти на популярните си модели“, разкрива Дюденхофер.
„Най-продаваният модел на „Мерцедес-Бенц“ (Mercedes-Benz) – GLS SUV, междувременно поскъпна с 10 процента“, допълва автомобилният експерт.
В същото време европейски автомобилостроители премахват всяка възможна отстъпка, от която купувачите на нови коли можеха да се възползват при покупка онлайн. Повишиха се и цените, които плащат ползвателите на нови автомобили, взети на лизинг.
Много автомобилни компании влагат повече ресурси в производството на луксозни коли, тъй като маржовете на печалба при продажбата им са по-големи в сравнение с тези при компактните модели.
По време на кризата с доставките на електронни чипове редица компании решиха да вложат по-голяма част от ограничените количества компоненти, с които разполагат, в производството на луксозни автомобили, защото „от тях се правят добри пари“, отбелязва ДПА.
„За момента, производителите все още могат да изпълнят многбройните поръчки за по-малки и по-евтини коли, които са получили. Но тази картина скоро ще се промени, ако в допълнение към нарастващите цени на автомобилите, нараснат и лихвите по кредитите, а с тях и рискът от повишаване на необслужваните потребителски заеми“, смята експертът Фердинанд Дюденхофер.
В много европейски страни е отчетено значително поскъпване на новите коли с двигатели с вътрешно горене, пише изданието motor1.com.
В Германия, Италия, Франция, Нидерландия, Италия, Обединеното кралство и Норвегия средната цена на нов автомобил с двигател с вътрешно горене през 2015 г. е 35 500 евро. През тази година, по данни до юни, средната продажна цена на дребно на тези коли достига 44 101 евро.
Още по-скъпо излиза да си купите нов електромобил. Най-общо, средната цена на новите електрически модели в Европа е 55 821 евро.
Колко струват новите коли в САЩ?
Ситуацията на пазара на нови автомобили е твърде сложна, особено в Европа и в САЩ, отбелязва motor1.com.
Проучване на консултантската компания „Джейто дайнамикс“ (Jato Dynamics), специализирана в сферата на автомобилната промишленост, сочи, че средната цена на дребно на новите коли с двигатели с вътрешно горене е скочила с 14 процента в САЩ между 2015 и 2022 г., без да бъдат отчитани отстъпки, промоции и държавни субсидии.
Тя се е повишила от 39 143 долара през 2015 г. до 44 641 долара (43 852 евро) през тази година. Това е увеличение от над 5000 долара само за 7 години.
Още по-скъпи са електрическите автомобили в САЩ. Средната им цена е 63 864 долара (62 736 евро).
Поради повишаващите се цени на новите коли и пикапи, някои от собствениците им зад Океана все повече задлъжняват, информира Ройтерс. Средният заем за покупката на ново моторно превозно средство в САЩ е достигнал рекордните 40 290 долара (39 578 евро) през второто тримесечие на годината, обяви миналата седмица компанията за анализи и данни в сферата на кредитирането „Експириън“ (Experian). Средната месечна вноска по заем за покупката на нов автомобил нараства през второто тримесечие на тази година с близо 15 процента на годишна основа до 667 долара, се посочва в най-новия доклад на „Експириън“ за финансирането на автомобилния пазар в САЩ.
Как се отразяват по-високите цени на продажбите на нови автомобили?
Продажбите на нови автомобили в ЕС са намалели с 14 на сто през първата половина на 2022 г. в сравнение със същия период на 2021 г., съобщи през юли Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), цитирана от Франс прес. През първите 6 месеца на тази година са продадени около 4,6 милиона нови превозни средства, като големите пазари отчитат двуцифрен спад, най-вече заради продължаващия недостиг на микрочипове.
Най-отчетливо е понижението в Италия – 22,7 процента, следвана от Франция – 16,3 процента, Германия – 11 процента, и Испания – 10,7 процента. Подобен е и спадът на британския автомобилен пазар – 11,9 на сто.
Продажбите в България обаче са се увеличили с 13,3 процента в сравнение със същия период на миналата година, показват данните на ACEA. Между януари и юни у нас са регистрирани 14 639 нови коли при 12 926 през първите 6 месеца на 2021 г. Данните само за юни обаче показват намаление с 1,2 на сто на продажбите на нови автомобили в България в сравнение със същия месец на миналата година.
България е на последно място сред страните от ЕС по брой на продадените нови коли на човек от населението през 2021 г., по данни на ACEA. На 1000 души от населението се падат по 4 нови автомобила, закупени през миналата година. БТА