Всичко, което трябва да знаете за моторните масла

Спад на световните фондови борси заради високата инфлация във водещите икономики

Фондовите пазари в цял свят регистрираха понижение, реагирайки на опасенията, че по-високата от очакваната инфлация в САЩ ще принуди Фед да продължи...

Близо 15 процента е делът на електроенергията, произведена от вятърни централи в Европа през последното денонощие

Делът на електроенергията, произведена от вятърни централи през последните 24 часа в Европа, е 14,7 процента. Това сочат данните от днешния бюлетин...

Краткотрайни валежи от дъжд, придружени с гръмотевици

През следващото денонощие въздушната маса над страната ще остане неустойчива. В сряда сутрин облачността временно ще се разкъса и...

Продължава поскъпването на хранителните стоки на едро в страната

Индексът на тържищните цени (ИТЦ), който отразява цените на хранителните стоки на едро в България, се покачи тази седмица с 1,17 на...

Милен Митев е избран за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия

Генералният директор на БНР Милен Митев беше избран единодушно за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU)...

В тази статия ще говорим за масла за бензинови и дизелови двигатели. Тази статия съдържа информационни данни, както и често задавани въпроси и отговори на тях.

Днес пазарът ни предлага много голям списък от моторни масла. Често виждаме реклами по различни канали за това как моторното масло спестява двигателя и намалява износването. Не трябва да се вярва на всички реклами, тъй като цели отдели от търговци работят върху това и това, което ни се предлага, не винаги отговаря на показаните снимки.

И така, каква е задачата на маслото, какви масла има, кои са добри, кои са лоши и т.н. Всичко това ще разкрием в нашата тема.

Основа за избора на конкретна марка са изискванията на производителя на вашия автомобил за използваните масла и течности, дадени в инструкцията за експлоатация. Обикновено, в допълнение към формалните изисквания (спецификации) за използваните продукти, като пример се дават и конкретни марки масла или препратки към производители на смазочни материали.
Ако колата далеч не е нова и информацията, дадена в инструкциите за експлоатация, не е достатъчна (или те просто са остарели), тогава трябва самостоятелно да изберете марката масло за двигателя или трансмисията. В този случай ще трябва да изберете:

  • Масло за автомобилни двигатели с вискозитетен клас SAE;
  • клас на качество според ACEA (CCMC) или API автомобилно моторно масло;
  • минерално или синтетично масло и др.

И разбира се, ще трябва да изберете компания с безупречна репутация, на чието качество имате пълно доверие.

КАКВО Е „SAE“ В МОТОРНОТО МАСЛО?

Спецификацията SAE (SAE означава Общество на автомобилните инженери) е международен стандарт за автомобилни двигателни масла, който регулира вискозитета на маслата. Спецификацията SAE не говори за качествените характеристики на маслата или използването им за конкретни марки автомобили и типове двигатели.

Например, нека анализираме какво казва например обозначението SAE 10W-40 за моторни масла. Обозначението на класа на вискозитет „10W“ ни дава информация за зимната употреба на това масло (W е началната буква на английската дума WINTER – зима). С други думи, колко лесно е и най-важното без негативни последици можете да стартирате двигателя на студено зависи от правилния избор на този параметър.

Вискозитетен клас „40“ в нашия пример е така нареченият „летен“ клас и показва колко маслото е в състояние да поддържа производителност в зони с висока температура на двигателя.

Наличието само на един от разглежданите параметри в обозначението на класа на вискозитет SAE показва сезонността на това автомобилно моторно масло (SAE 10W е зимно сезонно масло, SAE 40 е лятно сезонно масло). Наличието в обозначението на два класа наведнъж (както в нашия пример – SAE 10W-40) показва всесезонния характер на това масло.

КАК ДА ИЗБЕРЕМ СТЕПЕН НА ВИСКОЗИТЕТ ПО SAE?

Когато избирате степен на вискозитет на моторното масло, следвайте инструкциите на производителя на вашето превозно средство. Ако липсва или не съдържа такива препоръки (например, ако колата далеч не е нова и препоръките в инструкциите са остарели или просто липсват), тогава можете да използвате следните препоръки.

Когато избирате така наречения „зимен“ клас на вискозитет, трябва да се ръководите от средните зимни температури в региона, в който се експлоатира вашият автомобил. В този случай можете да използвате следната таблица, чиито препоръки съвпадат с изискванията на производителите на автомобили:

0Wдо -30°C и по-ниски
5Wдо -25°C
10Wдо -20°C
15Wдо -15°C
20Wдо -10°C
25Wдо -5°C

Следвайки тези препоръки, вие и вашият автомобил ще сте застраховани срещу проблеми със стартирането през зимата и от негативни последици за двигателя (като повишено износване и „заклинване“ по време и непосредствено след стартиране, когато двигателят работи в режим на „гладуване“ на маслото ), които обикновено се появяват, когато се използват масла с неподходящ клас на вискозитет.

Трябва да се помни, че всеки път, когато двигателят се стартира (не непременно при силен студ, но дори и при положителни температури), отнема известно време, докато маслената помпа изпомпва масло през системата за смазване и то отива към всички триещи се части. По това време двигателят просто ще работи в така наречения режим на „гладуване“ на маслото, който вече споменахме по-горе. Ясно е, че това драматично увеличава триенето и износването. По този начин, колкото повече маслото е способно да поддържа течност при ниски температури, толкова по-бързо ще се изпомпва през системата за смазване и ще осигури защита на двигателя с масло за автомобилни двигатели. Най-добрите в това отношение са двигателните масла от клас „0W“.

Що се отнася до избора на така наречения „летен“ клас, трябва да се отбележи, че повечето европейски производители на автомобили препоръчват използването на масла от клас „40“ според SAE и по-висок (например „50“ според SAE). Това се дължи на високия термичен стрес на съвременните двигатели с вътрешно горене и наличието на високи температури, специфични налягания и скорости на срязване в различни области на двигателя (бутални пръстени, разпределителен вал, лагери на колянов вал и др.). При тези тежки условия маслото за автомобилни двигатели трябва да поддържа вискозитет, достатъчен за образуване на маслен филм и охлаждане на триещите се двойки. Тази задача става особено важна за предотвратяване на повишено износване,

КАКВО Е „ТОЧКА НА ТЕЧЛИВОСТ“ И МОЖЕ ЛИ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА НИСКАТА ТЕМПЕРАТУРНА ГРАНИЦА ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА МАСЛО ПРЕЗ ЗИМАТА?

Точката на течливост, обикновено дадена в раздела за спецификациите на моторното масло, се получава от лабораторен тест и е температурата, при която маслото почти напълно губи своята течливост (подвижност). Всъщност производителността на двигателното масло се губи много по-рано, вече при много по-ниски температури, когато то вече е загубило способността си да се изпомпва от стандартната система за смазване на двигателя. По този начин, когато избирате масло за използване през зимата, трябва да се ръководите не от точката на изливане, а от класа на вискозитет SAE. Точката на течливост често се използва за промоционални цели и може също да бъде погрешно представена с термините „загуба на поток“, „хлабина“ и т.н. В същото време са посочени фантастични числа, вариращи от -50C и по-ниски,

КАКВО Е „ИНДЕКС НА ВИСКОЗИТЕТ“ И КАК МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА ЗА СРАВНЯВАНЕ НА РАЗЛИЧНИ МАРКИ МОТОРНИ МАСЛА?

Индексът на вискозитет е безразмерна стойност, която характеризира способността на маслото да работи в широк температурен диапазон. Колкото по-висок е индексът на вискозитет, толкова по-малко вискозитетът на маслото се променя с температурата. С други думи, колкото по-висок е този параметър, толкова по-нисък е вискозитетът на маслото за автомобилни двигатели (следователно по-добри стартови свойства на маслото) при студено време и в същото време, когато температурата на маслото достига високи температури, вискозитетът (и следователно защитните свойства на маслото) ще бъдат относително по-високи. По този начин, колкото по-висок е индексът на вискозитет, толкова относително по-високо е „качеството“ на маслото по отношение на вискозитета.

За минералните моторни масла стойността на индекса на вискозитет обикновено не надвишава 160, за синтетичните е 170 и по-висока.

МОГАТ ЛИ МОТОРНИ МАСЛА С КЛАС ВИСКОЗИТЕТ 5W-: И 0W-: СПОРЕД SAE ДА СЕ ИЗПОЛЗВАТ ЗА ВСИЧКИ МАРКИ АВТОМОБИЛИ?

Няма ограничения за използването на моторни масла с тези степени на вискозитет. Тези класове са подходящи и за стари и износени двигатели. Изключение е, когато производителите изрично забраняват използването на тези класове на вискозитет поради някои конструктивни характеристики на двигателя.

КАК ДА ИЗБЕРЕМ ПРАВИЛНИЯ КЛАС НА КАЧЕСТВО НА МОТОРНОТО МАСЛО?

Има две най-често срещани спецификации за качество на автомобилните моторни масла:

API – Американски петролен институт

ACEA (CCMS) – асоциации на европейските производители

В МОМЕНТА API СПЕЦИФИКАЦИЯТА ИМА СЛЕДНИТЕ КЛАСОВЕ:

За бензинови двигатели, моторно масло за автомобили:

SA, SB, SC, SD, SF – „остарели“ класове;

SG, SH, SJ са активни класове, т.е. тези изисквания за прилагането на които можете да намерите в инструкциите за експлоатация на автомобили, започващи от около 89 години производство. Но дори ако колата ви е „по-стара“ и инструкциите препоръчват един от горните остарели класове (например SD или SF), няма нужда да търсите масло с абсолютно същия клас на качество на API и съответно далеч от най-съвършените характеристики. Не напразно препоръките на автомобилния производител звучат така: „Препоръчително е двигателното масло да бъде най-малко (например) SF според API. По този начин най-новите двигателни масла с качество SJ са абсолютно универсални (по отношение на API)

За дизелови двигатели на леки автомобили, микробуси, джипове и др.:

CA, CB, CC, CD са остарели класове;

CF е актуалният клас, който е универсален (по отношение на API) за всякакви дизелови двигатели на автомобили, микробуси, джипове и др.

По този начин, от гледна точка на API, маслата със спецификация SJ / CF са универсални и подходящи за всякакви бензинови и дизелови двигатели на автомобили, микробуси, джипове и др. (независимо от годината на производство), производителите на които изискват използването на масла, които отговарят само на изискванията на един от класовете API.

За разлика от API, спецификацията ACEA най-пълно отчита конструктивните особености на европейските двигатели и техните режими на работа в европейски условия. Неговите индивидуални изисквания за тестване далеч надхвърлят тези на API. Предпочитание трябва да се дава на марки масла, които са тествани от ACEA и са получили съответния клас на качество съгласно тази спецификация.

В МОМЕНТА СПЕЦИФИКАЦИЯТА НА ACEA ИМА СЛЕДНИТЕ КЛАСОВЕ:

За бензинови двигатели, моторно масло за автомобили:

A1, A2, A3

За дизелови двигатели на леки автомобили, микробуси, джипове и др.:

B1, B2, B3, B4

Спецификации A1 и B1 са специални висококачествени масла с нисък вискозитет, използвани предимно за постигане на максимална икономия на гориво. Използва се там, където се изисква от производителя. Типични производители, които изискват използването на A1, B1 са Ford, Chrysler, Mazda, последните модели на Opel и VW и редица други.

Маслата, които едновременно отговарят на класове A3-96 и B3-96, имат най-модерните характеристики и са подходящи за всякакви бензинови и дизелови двигатели на автомобили, микробуси, джипове и др. (независимо от годината).

ИМА ЛИ ЗНАЧЕНИЕ РЕДЪТ, В КОЙТО СПЕЦИФИКАЦИИТЕ ЗА „БЕНЗИН“ И „ДИЗЕЛ“ СА НАПИСАНИ В ОБОЗНАЧЕНИЯТА ЗА КЛАС НА КАЧЕСТВО НА МОТОРНОТО МАСЛО ПО API И ACEA?

Не, не става. Няма разлика (по отношение на използването на масла за бензинови или дизелови двигатели) в кой ред са написани спецификациите.

Например:

API SJ/CF означава същото като API CF/SJ;

ACEA A3-96/B3-96 означава същото като ACEA B3-96/A3-96.

Редът на изписване не показва преференциална употреба за бензинови или дизелови двигатели.

ВЪЗМОЖНО ЛИ Е ДА СЕ ИЗПОЛЗВАТ СЪВРЕМЕННИ ДВИГАТЕЛНИ МАСЛА (ВКЛЮЧИТЕЛНО СИНТЕТИЧНИ) С НАЙ-ВИСОКИ СПЕЦИФИКАЦИИ (КАТО SAE SJ / CF ИЛИ ACEA A3-96 / B3-96) ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ В УПОТРЕБЯВАНИ АВТОМОБИЛИ, КОИТО ИМАТ ЗНАЧИТЕЛНО ПО-НИСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ МАСЛОТО?

Сигурен. Твърде „добро“ масло не се случва. Колкото по-добро е маслото и колкото по-висока е неговата спецификация, толкова по-добре ще защити дори и най-стария или износен двигател.

За изключения от това правило вижте „Къде мога да имам проблеми при преминаване към синтетично моторно масло?“

ИМА ЛИ РАЗЛИКА МЕЖДУ МАСЛАТА ЗА БЕНЗИНОВИ И ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ?

В повечето случаи моторните масла за автомобили, джипове, микробуси са приложими както за бензинови, така и за дизелови двигатели.

Приложението на всяко конкретно масло за бензинов или дизелов двигател може да се намери в спецификациите на API и ACEA (CCMC), които има.

КАК ДА ПРЕМИНА ОТ ЕДНА МАРКА ДВИГАТЕЛНО МАСЛО КЪМ ДРУГА?

Ако преди това двигателят е използвал висококачествено масло (минерално или синтетично), произведено от водещи компании, интервалите на смяна не са нарушени, двигателят няма значителни отлагания, тогава се извършва преходът към използването на масло от друга марка в съответствие с обичайните препоръки за смяна на маслото, които са дадени в инструкциите за експлоатация. Във всички останали случаи, а именно:

ако марката масло, налято в двигателя, е неизвестна;

ако пробегът на автомобила след последната смяна на маслото е неизвестен;

ако има значителни отлагания по вътрешните повърхности на двигателя, които обикновено се появяват при използване на нискокачествени масла, периодите на смяна са нарушени или в маслото влизат чужди вещества, като охлаждаща течност, специални добавки за масло и др.

КАК ДА „ПРОМИЕТЕ“ ДВИГАТЕЛЯ С ДВИГАТЕЛНО МАСЛО?

Случаите, когато е необходимо „промиване“ на двигателя, са разгледани в раздела „Как да преминете от една марка двигателно масло към друга?“.

ПО ОТНОШЕНИЕ НА „ПРАНЕТО“ МОЖЕ ДА СЕ ОТБЕЛЕЖИ СЛЕДНОТО:

Първо , промиването не е необходимо, когато маслото на двигателя изглежда „твърде“ тъмно и смятате, че двигателят е „мръсен“. Напротив, случва се в двигателя да има значителни отлагания, а маслото остава чисто и прозрачно дори след няколко хиляди километра. Това е индикатор, че това масло няма нужните „почистващи” свойства и трябва да се смени.

Второ , ако има значителни отлагания по вътрешните повърхности на двигателя, тогава ще бъде възможно да го измиете напълно само когато двигателят е напълно разглобен. Нито една, дори и най-агресивната специална течност за промиване няма да се справи с тази задача.

на трето място, имайте предвид, че „промиването“ е дълъг процес. Дори и най-агресивната течност за промиване няма да може да отстрани слой от отлагания за 5-10 минути, например от капака на клапана или от главата на цилиндъра, върху чиято повърхност има масло (или в този случай течност за промиване ) получава само под формата на пръски. Най-добрият начин за решаване на проблема с промиването може да бъде обикновеното висококачествено моторно масло (не непременно синтетично!), На което, за разлика от промивните течности, можете не само да „оставите двигателя да работи на празен ход за 5-10 минути“, но и да шофирате повече от сто километра. Ако обаче вече сте изминали повече от хиляда километра и все още има отлагания в двигателя, това означава, че запасът от миещи свойства на маслото вече е на изчерпване и то трябва да бъде заменено. Необходимо е тази схема да се следва допълнително до изчезването на депозитите,

Ако не е известно кое масло е напълнено по-рано и какъв е пробегът на автомобила с това масло, възможно е да се препоръча предварително промиване на маслената система или с масло за смяна.

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ

НСИ: Имаме данни, които да послужат за по-адекватни цени на водата

Националният статистически институт (НСИ) разполага с необходимите и достатъчно точни данни, които да послужат за адекватно определяне на цената на водата.

Милен Митев е избран за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия

Генералният директор на БНР Милен Митев беше избран единодушно за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU)...

Поскъпването на храните е с 2,5% в сравнение с миналата година

Цените на хранителните продукти бавно и без много шум продължават да вървят нагоре. За последната седмица се наблюдава поскъпване при краставиците и...

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ

Милен Митев е избран за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия

Генералният директор на БНР Милен Митев беше избран единодушно за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU)...

Поскъпването на храните е с 2,5% в сравнение с миналата година

Цените на хранителните продукти бавно и без много шум продължават да вървят нагоре. За последната седмица се наблюдава поскъпване при краставиците и...

Зам.-министър Ренета Колева участва във форум за бъдещето на водородната икономика

България има ясно изразена дългосрочна амбиция за увеличаване на дела на възобновяемите енергийни източници в енергийния микс, в това число на водород...