Бум на вноса на електрически и хибридни автомобили у нас

Спират водата в местността Гърдова глава

Заради извършване на строително-монтажни работи по ул. „Букара“, м. Гърдова глава в столицата се налага спиране на водоподаването, съобщават от „Софийска вода”....

Времето в България: Облаци, дъжд и силен вятър

Времето в България на 17 септември ще бъде доста ветровито, с умерен, в Източна България и северно от планините – силен вятър...

Защо издръжката на живот расте въпреки намаляващата инфлация?

Издръжката на живот у нас расте въпреки намаляващата годишна инфлация, сочат данните на КНСБ. За да покрива разходите си, на един работещ...

В последния ден на годината: Тихо и спокойно време, но със завишение на фини прахови частици

И в последния ден на 2022 година въздухът остава наситен с фини прахови частици над допустимите нива. През нощта и призори уредите...

Вили Лилков: Ще извадим КАТ от града, за да намалим транзитния трафик през София с близо 400 000 коли и камиони

"Приоритетна цел на Синя София е намаляване на транзитния трафик през града. Така ще направим по-удобно и по-безопасно движението в столицата и...

Те са тихи, удобни, екологични и икономични. Доколко подбудите на българите да се сдобият с електромобил произтичат от стремеж към опазване на околната среда или са по-скоро финансови, не е ясно. Но едно е сигурно – те все повече се ориентират към зелената мобилност. Една на всеки 100 коли у нас е изцяло електрически или хибридно задвижвана. Интересът е толкова голям, че напоследък се заговори за истински бум в търсенето. По данни на МВР, за една година покупките на електрически автомобили са скочили с 82 процента и сега по пътищата на България се движат 4614 коли изцяло на ток, заедно с още към 25 хиляди хибридни автомобили, чийто внос пък се е увеличил с 58%. В момента, ако човек иска да придобие возило на ток, ще трябва да почака до Нова година – складовете са изпразнени, съобщават от Индустриален клъстер „Електромобили“.

Условията за ползване на ековозила постоянно се подобряват. Зарядните станции в страната са около 650, появяват нови и нови. Освен това, може да заредите електромобила в гаража си за по-малко от 2-2,50 лв., като с едно зареждане за тази сума ще изминете поне 100 километра.

Все по-актуални стават и споделените електромобили. Калин Цвятков, студент в СУ „Климент Охридски“, и неговите приятели редовно се придвижват из София с електрическа кола под наем. Отключването става чрез специално приложение за смартфон. Според Калин с нея шофирането из града е много удобно – тези коли са леки и пъргави, с тях лесно и бързо стигаш до всяка точка и можеш да паркираш в центъра, без да плащаш за зони. И още:

„По-евтино е от това да си вземеш такси, може би наполовина, а и е по-бързо. Ти си познаваш пътя, не се налага да обясняваш адреса на шофьор. Но все пак трябва да си предпазлив, защото ако я удариш, ще има проблем. Трябва и да провериш дали всичко е на място, дали кабелът за зареждане е наличен и функционира и пр. Това е отговорност. В София е много лесно да се придвижваш така. Но си има правила, например в някои квартали не можеш да паркираш безплатно на друго място, освен на зарядна станция. Идеята е човек като се прибира вкъщи, да остави возилото да се зареди за следващия ползвател.“

Европа се готви окончателно да се раздели с двигателя с вътрешно горене. Очаква се това да стане до 2030 г., като за целта вече се отделят сериозни средства за преки финансови стимули на гражданите. У нас, при покупка на нов електромобил, собствениците не ползват отстъпка от ДДС, но пък са освободени от местен данък.

Зелените возила обаче все още са средно с 50% по-скъпи от конвенционалните. Но на фона на постоянно падащите им цени и рязкото поскъпване на колите с вътрешно горене, екоавтомобилите вече не се възприемат като лукс или прищявка.

За Калин и колегите му обаче, бъдещето е в споделените електромобили. „Аз нямам личен автомобил – това е свързано с много разходи – трябва да се сменят части, да плащаш за гориво, да отделяш средства за застраховки, винетки и т.н. По-изгодно ми е да си наема кола на електричество“ – обяснява Калин добавя:

„Смятам, че хората трябва да спрат да използват лични автомобили и да изберат електромобили, които да са общи, като ги използват само когато им трябва. През останалото време да се ползват други начини на превоз – влакове и въобще обществен превоз. Защото това е най-екологичното решение. Основната ни цел през това десетилетие е да намалим въглеродния си отпечатък, натам трябва да вървим!“ – каза в заключение Калин Цвятков.

Източник: БНР

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ

НСИ: Имаме данни, които да послужат за по-адекватни цени на водата

Националният статистически институт (НСИ) разполага с необходимите и достатъчно точни данни, които да послужат за адекватно определяне на цената на водата.

Милен Митев е избран за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия

Генералният директор на БНР Милен Митев беше избран единодушно за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU)...

Поскъпването на храните е с 2,5% в сравнение с миналата година

Цените на хранителните продукти бавно и без много шум продължават да вървят нагоре. За последната седмица се наблюдава поскъпване при краставиците и...

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ

Милен Митев е избран за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия

Генералният директор на БНР Милен Митев беше избран единодушно за член на Управителния съвет на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU)...

Поскъпването на храните е с 2,5% в сравнение с миналата година

Цените на хранителните продукти бавно и без много шум продължават да вървят нагоре. За последната седмица се наблюдава поскъпване при краставиците и...

Зам.-министър Ренета Колева участва във форум за бъдещето на водородната икономика

България има ясно изразена дългосрочна амбиция за увеличаване на дела на възобновяемите енергийни източници в енергийния микс, в това число на водород...